srijeda, 21. studenoga 2012.

Društveno odgovorno poslovanje


Zašto je društvena odgovornost poduzeća toliko važna?

Društveno odgovorno poslovanje po definiciji predstavlja dobrovoljnu aktivnost poslovnog subjekta usmjerenu ka općem dobru. Riječ dobrovoljno se posebno naglašava u ovoj definiciji, jer manjinski broj stručnjaka dijeli mišljenje da se poduzeća društveno ponašaju samo zbog vanjskih pritisaka i utjecaja odnosno da je važnija percepcija javnosti glede društveno odgovornog poslovanja nego li samo djelovanje u stvarnosti. Međutim, puno veći broj stručnjaka smatra da je društvena odgovornost poslovanja jedna od najvažnijih značajki poslovanja nekog poduzeća te da uvelike utječe na konkurentnost poduzeća. Istina je, po mome mišljenju negdje između. Jer činjenica je da tvrtke koje imaju negativan predznak kod javnosti ,dugoročno ne profitiraju tj. oni poslovni subjekti koji ulažu u društveno odgovorno poslovanje dugoročno gledajući imaju rast. Kao najbolji PR za promjenu percepcije javnosti leži u društveno odgovornom poslovanju. Sami rast nije izravni produkt društveno odgovornog poslovanja ali zasigurno ima utjecaja.
Poslovni subjekti za svoj temeljni cilj imaju stjecanje dobiti i bez obzira koliko javnost vršila pritisak na poduzeće , poduzeće počinje razmišljati o društveno odgovornom poslovanju tek kada se osjeti promjena u profitu. Naravno, bez obzira na pojedinačne rezultate vršenja pritiska na poduzeća glede gore spomenutoga, vršenje pritiska javnosti je dobrodošlo čisto da subjekti shvate da se ne mogu ponašati kako žele i da profit dolazi od nas, van tvrtke.

Društveno odgovorno poslovanje se većinom veže za velike, multinacionalne tvrtke, dok ove "male" vode bitku s preživljavanjem na tržištu te im ostaje malo prostora za ove predmete, odnosno njihovi potezi su minorni u odnosu na velike multinacionalne tvrtke.

Kao što sam rekla na početku, društveno poslovanje se u ogleda u tome da se subjekti dobrovoljno brinu o društvu i zaštiti okoliša. Bez obzira što su neki subjekti mali, percepcija javnosti igra ogromnu ulogu za njih. Međutim, njihovi potezi u široj javnosti su slabo primijećeni. Uzmimo za primjer dvije male kvartovske trgovine. Jednu, koja je na dobrom glasu glede odnosa prema djelatnicima, glede pomaganja raznih dobrotvornih akcija i drugu koja djeluje apsolutno suprotno. Kao logičan odgovor nameće se to da će većina ljudi ići u ovu prvu, društveno odgovoran subjekt.

Kada se spominje društveno odgovorno poslovanje kod nas, većina nas misli na velike tvrtke poput banaka, Telekom-operateri, veliki strani koncerni. Većina ovih nabrojanih na sve moguće načine pokušavaju naglasiti svoje odgovorno poslovanje, jer su svjesni implikacija. Svjesni su da to utječe na njihovu prodaju, troškove, profit, lojalnost kupaca, reputacija, imidž, bolje odnose s regulatornim tijelima, učenje i inovativnost. Što vam prvo padne na pamet kad se objavi vijest da je najpoželjniji poslodavac u Hrvatskoj T-mobile ? Naravno, više bih volio tamo raditi nego negdje drugo. Ili, kod izbora banke vidite da Zagrebačka banka financira razne projekte, neprofitne udruge ili da financira vaš omiljeni nogometni klub. To će vas navesti da baš tu banku izaberete kao svoju.

Na jačanje društveno odgovornog subjekta je veliki utjecaj imala i globalizacija jer je protok informacija ubrzan, broj informacija je postao veći te su informacijske tehnologije ogromno napredovale.
Primjer je American Express, koji je odlučio da od svake svoje transakcije odvoji 1$ u dobrotvorne svrhe što je rezultiralo s povećanjem korištenja kartica od skoro 50%. Dakle, u ovom slučaju je korist bila obostrana.

Kao drugi primjer navest ću DM u Hrvatskoj, koji je na glasu kao poslodavac koji se odlično brine za svoje djelatnike. To kupci primjećuju, što rezultira činjenicom da je DM vodeća drogerija u Hrvatskoj.


Kada se spomene društveno odgovorno poslovanje, koji poslovni subjekt Vam prvo padne na pamet ?

Utječe li društveno odgovorno poslovanje poslovnih subjekata na Vaš odabir, na vaše ponašanje kao potrošača/korisnika ?






Broj komentara: 12:

  1. Svakako da pratim društveno odgovorno poslovanje tvrtki, te kod odabira probam ukoliko je moguće izabrati društveno odgovornu tvrtku. Međutim, ponekad zbog uštede ili udaljenosti određenog subjekta, biram povoljnijeg odnosno bližeg subjekta.

    OdgovoriIzbriši
  2. Pa slažem se sa svim napisanim.

    Kada se spomene društveno odgovorno poslovanje, koji poslovni subjekt Vam prvo padne na pamet ?

    ... hm...

    Pa upravo to što ste napisali... Mislim da je "naj" subjekt poznat svima, upravo taj famozni DM. ;)

    Utječe li društveno odgovorno poslovanje poslovnih subjekata na Vaš odabir, na vaše ponašanje kao potrošača/korisnika ?

    Bogme utječe...

    Čak i poučan blog nisam znao za American Express

    + 4, da ljestvica nebude previsoko za druge teme... nadam se da će ih još biti...

    OdgovoriIzbriši
  3. Naravno da je dobro pratiti društveno odgovorno poslovanje tvrtke. Ali, smatram da hrvatski građani nisu u poziciji da mogu birati na osnovu odgovornosti kojoj tvrtki se prikloniti. Oni biraju financijski isplativije stvari.
    Stekao sam dojam da su oni koji nude povoljnije usluge u pravilu i neodgovorniji u samom poslovanju, i obrnuto. Uvelike koriste krizu koja je zadesila našu državu.
    Jednoga dana kada ljudi budu pozornije pratili način poslovanja vrlo vjerojatno će situacija u državi biti znatno povoljnija. :)

    OdgovoriIzbriši
  4. Pada mi na pamet Erste banka koja puno ulaže u svoje zaposlenike, točnije u njihovu edukaciju, poboljšanje radnih uvjeta te brinu o njihovom zdravlju. Smatraju da su zaposlenici oni čiji rad utječe na sve klijnte Erste banke te društvenu zajedicu u kojoj banka posluje. Sigurno da takvo ponašanje pozitivno utječe na njihovo poslovanje.
    Inače, odličan članak. :)

    OdgovoriIzbriši
  5. Zasigurno da utječe, ako mogu birati između poduzeća koje se ponaša društveno odgovorno te dio prihoda ulaže u zajednicu u kojoj djeluju nema dvojbe da bih prije odabrala takvo poduzeće, cijena mi je tu manje bitna stavka jer uvijek je to razlika u nekoliko kuna. Takav način poslovanja trebao bi dolaziti po zdravoj logici vlasnika poduzeća, žalosno je da pojedini i dalje ismijavaju pokušaje ostalih da učine nešto dobro i pri tome ne ostare vlastiti profit, iako osobno smatram da je upravo društveno odgovorno poslovanje ono što će poduzeća dignuti u visine. Onoliko koliko daješ toliko ti se i vrati, uvijek je to tako.

    OdgovoriIzbriši
  6. Iskreno, nisam nikad razmišljao o pojmu društvene odgovornosti poduzeća, možda što ne studiram ekonomiju...:) Znam samo da sam nesvjesno bit prvržen onim poduzećima i poslovnicama koje su bile društveno odgovornije. Uglavnom, odličan i zanimljiv članak...:)

    OdgovoriIzbriši
  7. Multinacionalne kompanije koriste društveno odgovorno poslovanje u svrhu PR-a što u konačnici donosi pozitivnu percepciju u javnosti. Odlično kod društveno odgovornog poslovanja je to što i poduzeća, ali i šira društvena zajednica ima koristi pa je takvo poslovanje korisno za sve. Pročitao sam negdje nedavno da je DM prošle godine zaprimio oko 60000 molbi za posao što dovoljno govori da se društveno odgovorno poslovanje isplati. Naravno tu ulogu igra i njihov odnos prema zaposlenicima, ali sigurno da se jedan dio pozitine percepcije pripisuje i društvenoj odgovornosti. Evo upravo imaju akciju za Dan borbe protiv AIDS-a, a ove godine u suradnji s P&G-om donirali opremu za 20 dječjih vrtića.

    Unique

    OdgovoriIzbriši
  8. Odličan članak, navede malo na razmišljanje...svakako da društveno ogovorno ponašanje donosi plusove poduzećima. Samo ja mislim da bi sve firme trebale tako poslovati i to smatrati nečim uobičajenim =)

    OdgovoriIzbriši
  9. Kroz ovaj članak ste super prikazali što je to društveno odgovorno poslovanje. svi mi najprije moramo stvoriti sliku što je to zapravo, koje su prednosti a koji nedostaci (kojih baš i nema :) Kao što ste i napisali, dugoročno će poduzeća profitirati iz ovakvog poslovanja, a i pridonjeti će društvenom dobru. DOP je mnogo složeniji nego što i sami možemo zamisliti! Zato, samo nastavite istraživati i osvijestite nas da nije sve samo u kratkoročnom profitu. Bravo! :)))
    Nana

    OdgovoriIzbriši
  10. Društveno odgovorno poslovanje je jedna od bitnih stvaki pomoću kojih poduzeća danas ostvaruju konkurentsku prednost...jer svatko će prije kupiti proizvod poduzeća za koje je čulo da je doprinijelo dobru društvu, nego onom tko to nije... A svakom poduzeću je u cilju da bude onaj s najboljim imidžom, najboljom prodajom, najvećim prihodom, u konačnici najvećom dobiti... Recimo da društevno odgovornom poslovanju!!! :))

    OdgovoriIzbriši
  11. Super članak. :) Nisam na ekonomiji, ali sam na preporuku prijateljice ušla na blog da se malo informiram! Shvatila sam što znači biti društveno odgovoran i moram reći da do sada nisam baš čula za taj pojam, ali sam nesvjesno bila privrženija onim poduzećima koja su bila društveno odgovorna, koja su činila dobro za zajednicu u kojoj djeluju. Mislim da ću sada i više pažnje poklanjat tome. :)
    Hvala :) :) Tina <3

    OdgovoriIzbriši
  12. Društveno odgovorno poslovanje nije filantropija već najbolje utemeljenje za održivu strategiju rasta i profita kompanije. Pročitajte više na www.poslovnastrategija.rs

    OdgovoriIzbriši