Zahvaljujući blagdanskom vremenu koje je iza nas, još smo jednom
postali svjedoci brojnih humanitarnih akcija, darova onima kojima je to zaista
potrebno. A svi nekako baš u to doba reagiramo ljudski i poželimo na neki način
pomoći ili doprinijeti boljitku društva. Bez obzira na to o kakvoj se pomoći
radilo, ona je svakako dobrodošla. No, postavlja se pitanje tko tu zapravo ima
najviše koristi i koji su suštinski razlozi razvijanja društveno odgovornog
ponašanja poduzeća.
Ako pogledamo bilo koje srednje poduzeće iz proizvodne perspektive, važno je uočiti samu proizvodnju te kupce radi kojih se proizvodnja i odvija. Lanac se proširuje na vlasnike i brigu o zaposlenicima ako strukturu poduzeća pogledamo sa perspektive menadžmenta. No danas, sve se češće naglasak stavlja na dionike poduzeća, odnosno sve one koji na neki način utječu na rad poduzeća, bilo da je utjecaj vidljiv danas ili u budućnosti. Od poduzeća se očekuje da vodi brigu o svojim zaposlenicima, da djeluje u skladu sa vladinim odredbama, da vodi brigu o dioničarima te da stavi naglasak na brigu o kupcima. Kupci su krucijalni dio postojanja poduzeća jer bez istih ono ne bi postojalo. Često se briga o kupcima svodi na marketinški dio aktivnosti unutar poduzeća, a te aktivnosti postaju sve brojnije kako raste konkurencija. Sredstva se više ne biraju, čak i oni najosjetljiviji postaju alat kako bi se pridobili novi ili zadržali stari potrošači. Ovdje ponajprije mislimo na one skupine našeg društva kojima je potrebna njega, skrb i pomoć. Poduzeća iniciraju akcije, darivanja, financiranja kako bi se pomoglo potrebitima, no tko doista u ovakvim slučajevima ima najveću korist?
Nakon što pomognu, poduzeća 'stave na sva zvona' kako su
učinili nešto što zapravo nije sebično, nego potiče na daljnju pomoć, a i
podsjeti nas kako smo zajedno jači i možemo postići puno. S druge strane, bi li
ista poduzeća postupala tako da im ovakve akcije ne pridonose izgradnji
pozitivnog imidža naspram konkurencije?
U Hrvatskoj, zadnjih se desetak godina populariziralo
društveno odgovorno ponašanje prema drugima (ili potrebitima) te se isto djelovanje dobro istaknulo u
medijima. Da li je potrebno izgraditi kompletni marketinški plan za oglašavanje
nečijeg dobrog djela? Koja je točna svrha toga ako je cilj pomoći ionako već
postignut. Podizanje 'rejtinga' našeg poduzeća? Vrlo vjerojatno. Druga opcija
je poticanje drugih da pomognu, no oni do kojih ovakvi oglasi stižu, ne mogu ni
približno mjeriti svoje skromne budžete sa milijunskim iznosima pomoći. Ili se
veći efekt postiže ako se pomoć doista pruži bez puno buke?
Uzmimo za primjer Vipnet. Na stranicama ovog poduzeća postoji
cijela paleta informacija o društveno odgovornom poslovanju, od društva znanja,
preko okoliša, zdravlja i sigurnosti… Najveći
projekt uključuje projekt razminiranja ''Kretanje. Kominukacija. Život.'' u koji
je uloženo 10 milijuna kuna za potrebe čišćenja 7 hrvatskih županija. Bez previše
buke. Ove je godine Vipnet organizirao božićni koncert u znaku društvene
odgovornosti. Bez buke. S druge strane, televizijske kuće jako dobro iskorištavaju svoju
moć te svoje društvene aktivnosti ističu na način da potiču uključenost drugih. Zahvaljujući tome, velik se dio visokobudžetnih projekata ostvario kao i projekt RTL Televizije ''Budi mi prijatelj'' koji već nekoliko godina radi na pomoći djeci s posebnim potrebama.
Naravno, lako je biti socijalno odgovoran kada postoje veliki budžeti, no postoje i primjeri manjih poduzeća koja potpomažu rad dječjih sportskih klubova. Cilj? Isključivo pomoć.
Na kraju, je li društveno odgovorno poslovanje samo
marketinški alat ili doista istinska potreba za doprinosom? Kako god bilo, to doista nije važno. Bilo kakva javna ili tiha akcija koja se provodi u svrhu
podizanja svijesti društva je dobrodošla i ovdje je višestruka korist itekako
vidljiva. No, nemojmo zaboraviti spomenuti kako nam za društvenu odgovornost
nikako ne trebaju veliki budžeti, nego samo dobra ideja i dobra volja.
Dobra ideja i ponajviše dobra volja je ono što je potrebno za društvenu odgovornosti ali upravo kako ste naveli u članku često to nije pokretač odgovornosti u poslovanju već želja za vlastitim promoviranjem i pokušajemm da se na taj način istakne od konkurencije a pri tome se na sva zvona to i oglasi. Za mene su istinski društveno odgovorna ona poduzeća i osobe koje rade dobra djela bez očekivanja da se ona isplate na bilo kakav način.
OdgovoriIzbrišiSmatram da je većina poduzeća društveno odgovorna ponajviše radi vlastite koristi i jer time nadjačavaju svoje konkurente. Bajka je vjerovati da je netko donirao nešto npr.u humanitarne svrhe jer zaista želi nekom pomoći. Da je stvarno tako, većina njih bi šutila i nitko ne bi znao da su nekom pomogli. To je surova realnost. S druge strane, možda neki i nikom ne bi pomogli da se to ne sazna. Stoga je u konačnici dobro što uopće postoji svijest o društvenoj odgovornosti poduzeća(s ciljem vlastite koristi). Bolje i prisilno učini nešto dobro, nego ne učiniti.
OdgovoriIzbrišiApsolutno se slažem. nekako smatram da velike korporacije sve to čine radi svoje koristi. al kad doista pogledamo, i neka! jer korist na kraju svakako višestruka. a i podsjeća nas male kako srce ipak postoji, a 'pomoć' nije zaboravljena riječ
OdgovoriIzbrišiVećina to radi zbog samopromocije na žalost, ali bolje da i zbog toga pomažu nego da ne pomažu uopće.
OdgovoriIzbrišiLijepo je vidjeti ovakve blogove. Što se tiče toga da je društveno odgovorno poslovanje trend i da poduzeća to rade samo zbog samopromocije- ne bih u to ulazila. Mislim da je važnije što ima takvih akcija pa makar i zbog samopromocije jer činjenica da se o tome priča i piše utjecat će i na aktivaciju drugih.
OdgovoriIzbrišiU postpunosti se slažem, ali sam optimističan i mislim da će se situacija poboljšati u narednih par godina
OdgovoriIzbrišiNa kraju krajeva,nabitnije je da su poduzeća društveno odgovorna, neovisno o tom sto to najvise rade iz koristi. :)
OdgovoriIzbrišiAnaaa